Efektivní místní školská správa 2030
Na tomto webu naleznete informace o vzdělávacích, publikačních a konzultačních aktivitách Partnerství pro vzdělávání 2030+ podporujících vznik efektivní místní školské správy v ČR. Na základě společného rozhodnutí našich zakládajících partnerských organizací jsme vytvořili poziční dokument, ve kterém popisujeme společný advokační cíl do roku 2030. Cíl se opírá o výsledky veřejné konzultace Návrhu na posílení systému vedení a podpory mateřských a základních škol v ČR, které jsou shrnuty v závěrečné vyhodnocovací zprávě. Souhlas s podstatou našeho návrhu během veřejné konzultace vyjádřilo více než 200 nezávislých odborníků včetně šesti autorů Hlavních směrů vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Svou iniciativou chceme přispět k dosahování cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (gesce MŠMT) a cílů Koncepce Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 (gesce MVČR).
Výstupy vzdělávacích konferencí:
Pedagogické vedení, participace, efektivita
- Zahájení konference / Silvie Pýchová, Partnerství pro vzdělávání 2030+; Miroslav Hřebecký, EDUin; Marie Hájek Salomonová, Nevypusť duši; Zdeněk Slejška, NF Eduzměna
- Více času na pedagogické vedení skrze efektivní zajištění nepedagogických činností / Jakub Fischer, Vysoká škola ekonomická v Praze (prezentace – videozáznam – text studie ke stažení)
- Jak by mohl vypadat efektivní tým místní školské správy Vladimír Srb, Partnerství pro vzdělávání 2030+ (videozáznam)
Panelové diskuze se zúčastnili: videozáznam
Pedagogické vedení, participace a efektivita. Využíváme dostatečně tyto nástroje pro dosahování cílů Strategie 2030+?
- Jiří Nantl, náměstek člena vlády, MŠMT
- Marek Jetmar, vedoucí oddělení dostupnosti a financování veřejné správy, MV ČR
- Klára Šimáčková Laurenčíková, zmocněnkyně pro lidská práva, Úřad vlády
- Martin Kozel, ředitel organizace, Učitel naživo
- Iva Stuchlíková, profesorka Katedry psychologie PF Jihočeské univerzity
- Daniel Prokop, sociolog a zakladatel výzkumné organizace, PAQ Research
Výsledky veřejné konzultace Návrhu na posílení systému vedení a podpory MŠ a ZŠ v ČR
- Zahájení konference / Silvie Pýchová, Partnerství pro vzdělávání 2030+
- Představení závěrečné zprávy a hlavních výsledků / Michal Pazour, Technologické centrum Praha
- Co respondenti ocenili a co navrhují zpřesnit / Vladimír Srb, Partnerství pro vzdělávání 2030+
Panelové diskuze se zúčastnili:
- Petra Keprtová, Stálá konference asociací ve vzdělávání
- Jana Kuthanová, Národní síť místních akčních skupin
- Zdeněk Slejška, Nadační fond Eduzměna
- Luboš Zajíc, Asociace ředitelů základních škol ČR
- Lenka Hečková, Society for All
Na celý videozáznam se můžete podívat zde.
Jak nastavit odpovědnost za efektivní správu v regionálním školství
30. října 2023
PROGRAM:
- Zahájení konference / Renáta Zajíčková, předsedkyně Podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení a představení návrhu
- Návrh na posílení systému vedení a podpory mateřských a základních škol v ČR / Vladimír Srb, Partnerství pro vzdělávání 2030+ (prezentace – videozáznam)
- Výsledky 1. kola veřejné konzultace / Michal Pazour, Technologické centrum Praha (prezentace – videozáznam)
- Zahájení 2. kola veřejné konzultace / Silvie Pýchová, Partnerství pro vzdělávání 2030+; Karel Gargulák PAQ Research (videozáznam)
Panelová diskuze ředitelů škol a zřizovatelů: videozáznam
- Jan Břížďala, Asociace krajů ČR
- Petra Mazancová, Učitelská platforma
- Anna Chvojková, Sdružení místních samospráv ČR
- Zdeněk Pištora, Svaz měst a obcí ČR
- Luboš Zajíc, Asociace ředitelů základních škol
- Erika Zelenková, Asociace předškolní výchovy
Panelová diskuze zástupců politických stran: videozáznam
- Jan Berki, STAN
- Nikola Nováková, KDU-ČSL
- Martin Úlovec, Česká pirátská strana
- Renáta Zajíčková, ODS
Jak nastavit odpovědnost za kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách v ČR
- Zahájení konference / Silvie Pýchová, Partnerství pro vzdělávání 2030+
- Vize zkvalitňování veřejné správy v území ve strategii MV ČR / Marek Jetmar, MV ČR (prezentace – videozáznam)
- Zjištění z evaluace pilotáže středního článku podpory / Jan Husák, Masarykův ústav vyšších studií, ČVUT v Praze (prezentace – videozáznam)
- Představení návrhu na posílení systému vedení a podpory MŠ a ZŠ / Vladimír Srb, Partnerství pro vzdělávání 2030+ (prezentace – videozáznam)
- Varianty řešení navrhovaných změn z právního pohledu / Alice Kubů Frýbová, Holubová advokáti (videozáznam)
- Propojenost vzdělávacích a sociálních problémů / Daniel Prokop, PAQ Research (prezentace – videozáznam)
- Více času na pedagogické vedení školy prostřednictvím hospodárného zajištění nepedagogických činností / Jakub Fischer, Vysoká škola ekonomická v Praze (videozáznam)
- Pohled ministra školství / Mikuláš Bek, MŠMT (videozáznam)
- Zahájení veřejné konzultace / Petr Kučera, Technologické centrum Praha (prezentace – videozáznam)
Panelová diskuze: videozáznam
- Arnošt Veselý
- Jana Straková
- Hana Košťálová
- Luboš Zajíc
- Martina Běťáková
Celý videozáznam z konference můžete zhlédnout ZDE.
Jak se poučit ze zkušeností okresních školských úřadů?
- Zahájení / Vladimír Srb, Partnerství pro vzdělávání 2030+
- Historie správy českého školství / Miroslav Hřebecký, EDUin (prezentace – videozáznam)
- Jak fungovaly školské úřady v letech 1990 – 2000 / Tomáš Bouda (prezentace – videozáznam)
Panelová diskuse na téma: Jak se poučit ze zkušeností okresních školských úřadů? videozáznam
- Tomáš Bouda
- Jana Hrubá
- Miroslav Hřebecký, EDUin
- Jindřich Kitzberger
- Zuzana Matušková)
Jakým směrem by se měla vyvíjet role zřizovatelů škol v ČR?
- Představení zadání a výsledků studie / Karel Gargulák, Vladimír Srb
(prezentace V. Srba)
Panelová diskuze:
- Jaromír Beran, MŠMT
- Jiří Nantl, Školská komise Asociace krajů ČR
- Oldřich Vávra, Sdružení místních samospráv ČR
- David Šimek, Svaz měst a obcí ČR
- Lenka Špittová, Asociace ředitelů základních škol
Videozáznam online kavárny
Materiály:
- Role zřizovatele školy v zemích s vynikajícími vzdělávacími výsledky a rovnými šancemi / Karel Gargulák, Štěpán Kment, Michal Ostrý, Vladimír Srb (studie)
-
- Studie mapuje roli zřizovatelů – obcí či úřadů – v Estonsku, Finsku, Nizozemku a Kanadě a ukazuje dobrou praxi, díky níž se těmto zemím daří dosahovat lepších vzdělávacích výsledků, wellbeingu a rovných šancí žactva. Výsledky mají sloužit jako inspirace pro lepší nastavení českého vzdělávacího systému.
Tisková zpráva k vydání studie
Jak společně podporovat efektivní učení učitelů
- Zahájení / Silvie Pýchová, Vladimír Srb, Partnerství pro vzdělávání 2030+
- Profesní učení pedagogů / Hana Košťálová, Pomáháme školám k úspěchu (videozáznam – prezentace)
- Pedagogické vedení školy a jeho vliv na profesní učení učitelů / Milan Pol, Ústav pedagogických věd, Masarykova univerzita v Brně (videozáznam)
- Jak chceme podporovat profesní učení učitelů v rámci metodických kabinetů / Jiří Nekola, Národní pedagogický institut ČR (videozáznam).
Panelová diskuze: videozáznam
- Hana Košťálová, Pomáháme školám k úspěchu
- Miroslav Kubíček, ZŠ Horka nad Moravou
- Markéta Pošíková, NS MAS
- Monika Šimonová, NPI ČR
- Lukáš Vlček, Asociace krajských vzdělávacích zařízení)
Materiály:
Tisková zpráva shrnující průběh online konference
Střední článek ve vzdělávání jako téma ke společnému řešení
- Zahájení / Silvie Pýchová, Partnerství pro vzdělávání 2030+
- Jak se vyvíjí vzdělávací výsledky, wellbeing a rovné šance žáků v ČR od roku 2000 / Tomáš Zatloukal, Česká školní inspekce (videozáznam – prezentace)
- Střední článek ve vzdělávání: vymezení pojmu a nevyřešené otázky / Arnošt Veselý, Fakulta sociální věd UK (videozáznam – prezentace)
- Které instituce jsou obvykle nositelem role středního článku a co dělají pro školy / Karel Gargulák, PAQ Research (videozáznam – prezentace)
- Které činnosti pracovníků středního článku mají největší dopad na učení / Vladimír Srb, Partnerství pro vzdělávání 2030+ (videozáznam – prezentace)
Publikace a analýzy:
Střední článek ve vzdělávání: vymezení pojmu, přístupy a implikace pro vzdělávací politiku
Arnošt Veselý
Studie, která vyšla v časopisu Orbis scholae, se věnuje jednomu z nejdiskutovanějších pojmů současné vzdělávací politiky, a to nejen v kontextu České republiky. Článek sleduje dva cíle:
1) probíhající debatu o SČ ukotvit v odborné literatuře a podat její základní přehled;
2) zpřesnit užívanou terminologii a vymezit různé významy pojmu SČ. Text vznikl v rámci projektu Partnerství pro vzdělávání 2030+.
Role zřizovatele školy v zemích s vynikajícími vzdělávacími výsledky a rovnými šancemi
Karel Gargulák, Štěpán Kment, Michal Ostrý, Vladimír Srb
Studie mapuje roli zřizovatelů – obcí či úřadů – v Estonsku, Finsku, Nizozemku, Kanadě a ukazuje dobrou praxi, díky níž se těmto zemím daří dosahovat lepších vzdělávacích výsledků, wellbeingu a rovných šancí žactva. Výsledky mají sloužit jako inspirace pro lepší nastavení českého vzdělávacího systému.
Společenství obcí: potenciální úspory z rozsahu a dopad na snížení administrativní zátěže ředitelů škol
Jakub Fischer, Petr Mazouch
Příspěvek do diskuse o tom, jak zbavit ředitele škol nadbytečné administrativní zátěže. Studie VŠE byla zpracována na základě zadání Partnerství pro vzdělávání 2030+ a Svazu měst a obcí ČR.
Systémy přípravy, vzdělávání a podpory ředitelů škol ve vybraných zemí
Barbora Čermáková
Rešerše, kterou zpracovala organizace Učitel naživo na základě zadání od Partnerství 2030+, se zaměřuje na problematiku přípravy, vzdělávání a podpory ředitelů v pěti vybraných zemích (Kanada, USA, Austrálie, Nizozemsko, Estonsko). Systémy nejen popisuje, ale také porovnává.
Michael Fullan
Překlad anglického textu mimo jiné obsahuje celosvětově nejcitovanější definice „středního článku“ a systémové strategie „vedení ze středu“. Fullan v něm uvádí praktické příklady ze dvou různých zemí (Kanada, Nový Zéland).