Efektivní školní poradenské pracoviště - hub podpory wellbeingu ve škole

OTEVÍRÁME VEŘEJNOU KONZULTACI

Školní poradenské pracoviště hraje klíčovou roli v podpoře duševního zdraví, wellbeingu a rovného přístupu ke vzdělávání. Proto jsme se v Partnerství pro vzdělávání 2030+ po celý rok věnovali tvorbě Návrhu, jehož cílem je nabídnout vizi funkčního a dostupného systému školního poradenství, který odpovídá současným potřebám.

Návrh efektivního školního  poradenskýho pracoviště připravila Pracovní skupina Wellbeing složená ze zástupců a zástupkyň 19 subjektů, a to jak profesních asociací ve vzdělávání a expertních nevládních organizací, tak i konzultujících státních institucí.

Návrh efektivního školního poradenského pracoviště vymezuje cíle a principy činnosti ŠPP, opírá se o třístupňový model podpory (prevence–podpora–intervence) a navrhuje aktualizaci a nové členění standardních činností ŠPP. Zaměřuje se i na identifikaci dnes nedostatečně zajištěných oblastí. Dokument zasazuje tyto návrhy do kontextu nedávných legislativních změn a strategií (např. Strategie 2030+) tak, aby podpůrná opatření byla napříč školami opravdu realizovatelná, dostupná, efektivní a koordinovaná.

V termínu 9. 10.–⁠⁠⁠⁠10. 11. 2025 zveme odbornou veřejnost: jednotlivce i organizace k veřejné konzultaci tohoto Návrhu.

Návrh efektivního školního poradenského pracoviště naleznete ZDE.
Do veřejné konzultace se můžete zapojit ZDE.

S případnými dotazy se můžete obrátit na email: produkce@partnerstvi2030.cz

Banner na web - Školní poradenské pracoviště - Partnerství 2030

Proč se věnujeme ŠPP?

Stávající systém školního poradenství čelí mnoha výzvám: 

  • V oblasti vnitřních procesů se jedná o nejednotné cíle a chybějící koordinaci spolu s duplicitou či neflexibilním rozdělením činností; 
  • v oblasti externího metodického vedení vidíme jako hlavní problém neexistující standardy ŠPP a chybějící koordinaci klíčových procesů, včetně společných metodických postupů;
  • samostatnou výzvou jsou personální deficity a tzv. “nezajištěná” témata, která naráží i na chybějící legislativní ukotvení možnosti zaměstnávání některých specialistů ve školství a jejich financování, ale zejména jejich dostupnost na pracovním trhu.

Některé z těchto výzev identifikuje a přibližuje i rozsáhlá studie STEM a PAQ Research pro MŠMT „Specializované činnosti pedagogických pracovníků a nepedagogická práce či další činnosti v regionálním školství: analýza stavu a návrhy doporučení.“

Pracovní skupina Wellbeing připravuje návrh koncepce a standardů ŠPP  včetně potřebných legislativních úprav.

  • Reagují na potřebu posílit kapacity škol tak, aby mohly poskytovat účinnou, dostupnou a koordinovanou podporu všem dětem i pedagogům.
  • Vznikají ve spolupráci odborníků napříč profesními oblastmi.
  • Vycházejí ze společně sdílených východisek, zahrnují inspiraci ze zahraničí (např. Finsko, Nizozemsko) i zkušenosti z české praxe a staví na zjištěních ověřených tuzemskými i zahraničními studiemi.

Nejprve jsme se zaměřili na cíle, principy a standardní činnosti ŠPP. V dalších krocích se plánujeme věnovat popisu činností, které v současném nastavení systému nejsou zajištěny (např. sociální práce, kariérové poradenství, dostupná psychologická podpora nebo činnosti na pomezí zdravotnictví) a poté modelu metodické a organizační podpory, která by zajistila koordinaci nad úrovní školy, garanci kvality poskytovaných služeb a mohla by poskytnout i řešení k některým problémům s nedostatečným personálním zajištěním.

Příprava návrhu efektivního ŠPP navazuje na předchozí výstupy pracovní skupiny zaměřené na širší problematiku wellbeingu, včetně definice wellbeingu (zde), identifikace oblastí podpory wellbeingu ve školním prostředí (zde) a její evaluaci (zde).

Navrhujeme jasné a jednotné vymezení cílů ŠPP

Cílem činnosti školního poradenského pracoviště je dosahování vzdělávacího úspěchu a sociálního začlenění každého dítěte, žáka a studenta v souladu s jeho individuálními vzdělávacími potřebami, a to prostřednictvím:

  1. vytváření bezpečného a podpůrného prostředí pro učení a celkový rozvoj žáků (prevence);
  2. podpora osobnostního a kariérového rozvoje, wellbeingu, duševního zdraví a sounáležitosti se školou  všech dětí, žáků, studentů  a osob podílejících se na výchově a vzdělávání (podpora);
  3. včasné a účinné řešení školního neúspěchu, rizikového chování a problémů v začlenění v kolektivu žáků (intervence).

Za nezbytné považujeme pojmenování obecných principů, kterými se řídí činnost ŠPP

     

    Výstupy vzdělávacích akcí:

    Jak ovlivní novela školského zákona podobu poradenských služeb ve školách?

    24 9 pozvanka - Školní poradenské pracoviště - Partnerství 203024. září 2025

    Cílem této akce bylo diskutovat o tom, jak se promítne novela školského zákona do pojetí poradenských služeb ve školách, co tato novela řeší a co neřeší a bude potřeba se tím do budoucna zabývat.

    Účastníci debaty:

    • Hana Bůžková / Gymnázium Český Krumlov, Asociace ředitelů gymnázií ČR
    • Lenka Felcmanová / Partnerství pro vzdělávání 2030+
    • Ferdinand Hrdlička / MŠMT
    • Martin Šmahel / ZŠ Plaňany, Asociace ředitelů ZŠ ČR
    • Jan Šmída / Asociace sociálních pedagogů
    • Libuše Třískalová / ZŠ a MŠ Starý Kolín, Asociace výchovných poradců

    Moderuje Marie Hájek Salomonová / Partnerství 2030+

    Celou debatu si můžete prohlédnout ZDE.

     

    PREVENCE – PSYCHOSOCIÁLNÍ PODPORA – CÍLENÁ OPATŘENÍ
    Jak by měla kvalitně fungovat školní poradenská pracoviště, aby podporovala wellbeing žáků a žákyň a možnost se kvalitně učit?

    Pozvanka 22. 4. FINAL - Školní poradenské pracoviště - Partnerství 203022. dubna 2025 
    PROGRAM:

    • Zahájení a představení aktuální činnosti Partnerství 2030+ / Silvie Pýchová, Partnerství pro vzdělávání 2030+ (prezentace)
    • Prezentace výzkumu STEM a PAQ Research: Specializované činnosti pedagogických
      pracovníků a nepedagogická práce / Jan Zeman, PAQ Research (prezentace)
    • Představení návrhu východisek Partnerství
      2030+ pro efektivní poradenské služby ve škole / Lenka Felcmanová, Marie Hájek Salomonová, Zuzana Libánská, Partnerství pro vzdělávání 2030+ (prezentace)

    Panelová diskuze Jak by měla kvalitně fungovat školní poradenská pracoviště, aby podporovala wellbeing žáků a žákyň a možnost se kvalitně učit? videozáznam

    • Lenka Felcmanová / SOFA
    • Marie Hájek Salomonová / Nevypusť duši
    • Ferdinand Hrdlička / MŠMT
    • Dana Pražáková / ČŠI
    • Libuše Třískalová / Asociace výchovných
      poradců

     

    Lenka F - Školní poradenské pracoviště - Partnerství 2030

    Efektivní školní poradenské pracoviště v kontextu legislativních změn
    a celospolečenského vývoje pohledem Partnerství pro vzdělávání 2030+

     

    Aktuální data mezinárodní studie ESPAD z roku 2024 ukazují, že úroveň osobního wellbeingu vnímaná dětmi v Česku je v rámci Evropy po Ukrajině druhá nejhorší. V Česku označilo úroveň osobního wellbeingu jako dobrou 46 % patnáctiletých, na Ukrajině to bylo 43 %.

                                               Celý článek si můžete přečíst na webu Řízení školy ZDE.