Efektivní školní poradenské pracoviště - hub podpory wellbeingu ve škole

V rámci snahy o systémové změny ve vzdělávání se pracovní skupina Wellbeing aktuálně přípravuje návrh podoby efektivního školního poradenského pracoviště (ŠPP), které má být klíčovým nástrojem podpory wellbeingu a snižování nerovností ve škole.

Proč se věnujeme ŠPP?

Stávající systém školního poradenství čelí mnoha výzvám: 

  • V oblasti vnitřních procesů se jedná o nejednotné cíle a chybějící koordinaci spolu s duplicitou či neflexibilním rozdělením činností; 
  • v oblasti externího metodického vedení vidíme jako hlavní problém neexistující standardy ŠPP a chybějící koordinaci klíčových procesů, včetně společných metodických postupů;
  • samostatnou výzvou jsou personální deficity a tzv. “nezajištěná” témata, která naráží i na chybějící legislativní ukotvení možnosti zaměstnávání některých specialistů ve školství a jejich financování, ale zejména jejich dostupnost na pracovním trhu.

Některé z těchto výzev identifikuje a přibližuje i rozsáhlá studie STEM a PAQ Research pro MŠMT „Specializované činnosti pedagogických pracovníků a nepedagogická práce či další činnosti v regionálním školství: analýza stavu a návrhy doporučení.“

Pracovní skupina Wellbeing připravuje návrh koncepce a standardů ŠPP  včetně potřebných legislativních úprav.

  • Reagují na potřebu posílit kapacity škol tak, aby mohly poskytovat účinnou, dostupnou a koordinovanou podporu všem dětem i pedagogům.
  • Vznikají ve spolupráci odborníků napříč profesními oblastmi.
  • Vycházejí ze společně sdílených východisek, zahrnují inspiraci ze zahraničí (např. Finsko, Nizozemsko) i zkušenosti z české praxe a staví na zjištěních ověřených tuzemskými i zahraničními studiemi.

Nejprve jsme se zaměřili na cíle, principy a standardní činnosti ŠPP. V dalších krocích se plánujeme věnovat popisu činností, které v současném nastavení systému nejsou zajištěny (např. sociální práce, kariérové poradenství, dostupná psychologická podpora nebo činnosti na pomezí zdravotnictví) a poté modelu metodické a organizační podpory, která by zajistila koordinaci nad úrovní školy, garanci kvality poskytovaných služeb a mohla by poskytnout i řešení k některým problémům s nedostatečným personálním zajištěním.

Příprava návrhu efektivního ŠPP navazuje na předchozí výstupy pracovní skupiny zaměřené na širší problematiku wellbeingu, včetně definice wellbeingu (zde), identifikace oblastí podpory wellbeingu ve školním prostředí (zde) a její evaluaci (zde).

Navrhujeme jasné a jednotné vymezení cílů ŠPP

Cílem činnosti školního poradenského pracoviště je dosahování vzdělávacího úspěchu a sociálního začlenění každého dítěte, žáka a studenta v souladu s jeho individuálními vzdělávacími potřebami, a to prostřednictvím:

  1. vytváření bezpečného a podpůrného prostředí pro učení a celkový rozvoj žáků (prevence);
  2. podpora osobnostního a kariérového rozvoje, wellbeingu, duševního zdraví a sounáležitosti se školou  všech dětí, žáků, studentů  a osob podílejících se na výchově a vzdělávání (podpora);
  3. včasné a účinné řešení školního neúspěchu, rizikového chování a problémů v začlenění v kolektivu žáků (intervence).

Za nezbytné považujeme pojmenování obecných principů, kterými se řídí činnost ŠPP