Efektivní školní poradenské pracoviště - hub podpory wellbeingu ve škole
V rámci snahy o systémové změny ve vzdělávání se pracovní skupina Wellbeing aktuálně přípravuje návrh podoby efektivního školního poradenského pracoviště (ŠPP), které má být klíčovým nástrojem podpory wellbeingu a snižování nerovností ve škole.
Proč se věnujeme ŠPP?
Stávající systém školního poradenství čelí mnoha výzvám:
- V oblasti vnitřních procesů se jedná o nejednotné cíle a chybějící koordinaci spolu s duplicitou či neflexibilním rozdělením činností;
- v oblasti externího metodického vedení vidíme jako hlavní problém neexistující standardy ŠPP a chybějící koordinaci klíčových procesů, včetně společných metodických postupů;
- samostatnou výzvou jsou personální deficity a tzv. “nezajištěná” témata, která naráží i na chybějící legislativní ukotvení možnosti zaměstnávání některých specialistů ve školství a jejich financování, ale zejména jejich dostupnost na pracovním trhu.
Některé z těchto výzev identifikuje a přibližuje i rozsáhlá studie STEM a PAQ Research pro MŠMT „Specializované činnosti pedagogických pracovníků a nepedagogická práce či další činnosti v regionálním školství: analýza stavu a návrhy doporučení.“
Pracovní skupina Wellbeing připravuje návrh koncepce a standardů ŠPP včetně potřebných legislativních úprav.
- Reagují na potřebu posílit kapacity škol tak, aby mohly poskytovat účinnou, dostupnou a koordinovanou podporu všem dětem i pedagogům.
- Vznikají ve spolupráci odborníků napříč profesními oblastmi.
- Vycházejí ze společně sdílených východisek, zahrnují inspiraci ze zahraničí (např. Finsko, Nizozemsko) i zkušenosti z české praxe a staví na zjištěních ověřených tuzemskými i zahraničními studiemi.
Nejprve jsme se zaměřili na cíle, principy a standardní činnosti ŠPP. V dalších krocích se plánujeme věnovat popisu činností, které v současném nastavení systému nejsou zajištěny (např. sociální práce, kariérové poradenství, dostupná psychologická podpora nebo činnosti na pomezí zdravotnictví) a poté modelu metodické a organizační podpory, která by zajistila koordinaci nad úrovní školy, garanci kvality poskytovaných služeb a mohla by poskytnout i řešení k některým problémům s nedostatečným personálním zajištěním.
Příprava návrhu efektivního ŠPP navazuje na předchozí výstupy pracovní skupiny zaměřené na širší problematiku wellbeingu, včetně definice wellbeingu (zde), identifikace oblastí podpory wellbeingu ve školním prostředí (zde) a její evaluaci (zde).
Navrhujeme jasné a jednotné vymezení cílů ŠPP
Cílem činnosti školního poradenského pracoviště je dosahování vzdělávacího úspěchu a sociálního začlenění každého dítěte, žáka a studenta v souladu s jeho individuálními vzdělávacími potřebami, a to prostřednictvím:
- vytváření bezpečného a podpůrného prostředí pro učení a celkový rozvoj žáků (prevence);
- podpora osobnostního a kariérového rozvoje, wellbeingu, duševního zdraví a sounáležitosti se školou všech dětí, žáků, studentů a osob podílejících se na výchově a vzdělávání (podpora);
- včasné a účinné řešení školního neúspěchu, rizikového chování a problémů v začlenění v kolektivu žáků (intervence).
Za nezbytné považujeme pojmenování obecných principů, kterými se řídí činnost ŠPP